Radovan Kupres Sedeo je za mašinom, šio je Društvo
foto: Szantai Istvan/Shutterstock

Kletvu za kralja, kralja bogataša

Koga ne ganu nevolja naša,

Što iz nas iscedi poslednji groš

I kao pse nas strelja još –

Mi tkamo, mi tkamo, mi tkamo.

 Kažu da Dov Čarni opet šije neke majice, s namerom da izgradi novu imperiju. Da se digne iz pepela, navijaju oni koji u njemu vide kapitalistu s ljudskim likom. Podsmevaju mu se oni koji ga prepoznaju kao još jednu nezasitu zver kapitalizma, koja je pukla pod teretom sopstvene pohlepe. Postoje, naravno, i oni koji misle da ne mare za ideološke etikete, a prate slučaj, jer su fascinirani životnim stilom koji je Čarni sebi omogućavao i dopuštao, a za koji je Business Insider primetio da je luđi od najluđe fantazije iz žanra muške krize srednjih godina.

 Za jedne, čovek koji je stvorio nekada moćni, a sada propadajući American Apparel, “najseksi konfekcijski brend”, jeste vizionar koji je pristojno tretirao radnike i pokazao da u eri globalizacije tekstilna industrija može biti profitabilna i bez izmeštanja proizvodnje u štenare trećeg sveta. Za druge je rođeni Kanađanin, naturalizovani Amerikanac samo lunatik koji je seksualno i na druge načine zlostavljao saradnike i svojom mahnitošću upropastio veliki biznis. Ako ga je upropastio, reklo bi se, on ga je i stvorio. Kao neobičan top menadžer koji manje delegira nego što se u sve meša, bio je direktno utkan u skoro svaki šav American Apparela – od modno revoluicionarne odluke o muškoj majici s produženim torzom do svakog, po pravilu, provokativnog reklamnog rešenja.

 Dosta dugo je uspešno igrao mimo pravila po kojima je bogati Zapad mesto rađanja ideja, planiranja i dizajniranja dok se jeftini manuelni rad odvija negde daleko od očiju. American Appaarel se krojio i šio u Americi, uz sav beskrajni hipsteraj koji može da prati poruku tipa – kupujmo domaće. Glasno je kritikovao konkurente zbog robovskih uslova u kojima nastaju njihovi proizvodi. Predlagao je uvođenje svojevrsnog globalnog minimalca za tekstilne radnike nakon što je u Bangladešu 2013. izginulo 1219 ljudi na koje se srušila zgrada u kojoj su nadničili.  Za svoju poslovnu politiku, koja je podrazumevala cenu rada od najmanje 13 dolara po satu i razne nestandardne beneficije za zaposlene, tvrdio je da nije proizašla iz altruizma nego iz zdrave biznis logike.

 Shvatajući da je modernom kupcu često od kvaliteta proizvoda važnije uverenje iza kojeg brend stoji, uvek se isticao u promociji slobodarskih vrednosti. American Apparel je lansirao neke od najkreativnijih i najefektnijih kampanja podrške imigrantima i LGBT zajednici, na primer. Koncept društveno odgovornog poslovanja Čarni je znao da interpretira na jedinstven način. Recimo, na probranim plažama možete videti mekane peškire na kojima je odštampano nasmešeno lice i dlakavo golo telo Arpada Mikloša, čuvenog gej porno glumca. Deo novca od svakog prodatog komada porno frotira American Apparel je usmeravao ka udruženju koje pomaže mlade LGBT beskućnike. Mikloš se, inače, ubio pre nekoliko godina, ali, zahvaljujući American Apparelu, uspomena na njega i dalje živi pod suncem Mikonosa i sličnih letovališta.

 Uvek je bilo nekog seksa oko Čarnija i njegove robne marke, na kojoj se u dobra vremena obrtalo i više od 600 miliona dolara godišnje. U više navrata je tužen za seksualno uznemiravanje – nikad nije osuđen. Jednom je tokom intervjua masturbirao pred novinarkom. Na print oglas znao je da stavi fotografiju na kojoj se vide on i decenijama mlađa devojka u trenucima nakon zajedničkog orgazma. Kad su ga isterivali iz kompanije koju je stvorio, među argumentima upravnog odbora, osim rasipanja kompanijskog novca na lične hirove, bilo je i to što je kompanijski server koristio za čuvanje materijala koji su eksplicitno dokumentovali njegove seksualne podvige. Moglo bi se reći da se ponašao sasvim u skladu s proklamovanom verom American Apparela u neprestano pomeranje granica seksualnih sloboda.

 Posle smene Čarnija, koju on naziva pučem, kompanija nije krenula putem prosperiteta. I da se vratimo na početak; šta sada pokušava enfant terrible u kasnim četrdesetim, rastrzan između šivaće mašine i jurcanja za investitorima i kupcima na veliko? L.A. Apparel se zove novo čedo, brend koji je, kako Čarni kaže, inspirisan chic-om manje vidljivih radničkih i imigrantskih zajednica Los Anđelesa. Proizvodi se, naravno, u Los Anđelesu.

Radovan Kupres Radovan KupresPropagandista #TBWA. U prošlom, a povremeno i ovom životu novinar i autor dokumentarnih TV programa. Ljubitelj treša i visoke kulture.